Det gavner også dig selv at give

Den australske filosof, Peter Singer har for nylig udgivet en bog – “Det liv du kan redde” – der tager fat i både moralske og mere håndfaste argumenter for at hjælpe den Tredje Verden langt mere end vi gør det idag.

I Kristeligt Dagblads glimrende artikel kan man bl.a. læse følgende udtalelse fra Peter Singer:

singer-life-you-can-save“For mig er det afgørende, at der ikke er nogen moralsk valide argumenter for ikke at hjælpe. At hjælpe gavner først og fremmest modtageren, men det gavner også giveren som individ, og det gavner det samfund, der giver, fordi hjælpen kan sikre større stabilitet og bedre forhold for kommende generationer, siger Peter Singer, som derfor også vil aflive billedet af den uselviske giver.

For den, der modtager hjælpen, har den lige stor betydning, uanset om giveren så bruger hjælpen til at fremhæve sig selv. Samtidig ved vi, at det har en positiv effekt på andre, når først en person står frem og fortæller om sin støtte til et bestemt projekt. En ofte brugt undskyldning for ikke at hjælpe er, at det ikke nytter noget, når alle de andre ikke gør noget. Så jo flere, der står frem, desto hurtigere vil der opstå en forventning om og opfattelse af, at man bør hjælpe, siger Peter Singer.”

Og artiklen fortsætter med:

“Et centralt tema i “Det liv du kan redde” er misforholdet mellem vores store vilje til at hjælpe vores nærmeste og vores manglende fokus på verdens fattigste.

For når vi som mennesker ikke hjælper mere, end vi gør, skyldes det ikke en dybtliggende modvilje eller manglende medmenneskelighed, men derimod den menneskelige tilbøjelighed til at fokusere på det nære og det konkrete, lyder det fra Peter Singer.

– Hvis man på vej til arbejde kommer forbi en lille sø, hvor et barn er ved at drukne, vil vi alle gøre, hvad vi kan for at redde barnet. Men vi fortrænger, at vi lige så let kunne redde adskillige liv i Den Tredje Verden. En vigtig opgave for hjælpeorganisationerne er derfor at gøre arbejdet nærværende og konkret, men vi har også selv et større ansvar for at orientere os, siger Peter Singer, som dog advarer mod en udvikling, hvor hver eneste hjælpekrone skal have en specifik modtager, præsenteret med navn og billede.”

Vore egen Tor Nørretranders kommer i sin bog, “Det Generøse Menneske” ind på, at det også ud fra en evolutionsbaseret tankegang kan ses, at altruismen tjener et formål og at det forhold at det faktisk på en, egentlig egoistisk vis, er velgørende at gøre godt for andre – også selvom – eller måske netop på grund af, at den udførte godgørenhed sker uden bagtanker; eller i så fald kun med den bagtanke, at det gør så godt at hjælpe andre.